CONTINGUT PER ESCOLES I INSTITUTS


Maleïdes les guerres (i aquell qui les va fer) són poesies, històries, cançons, música i melodies per denunciar les guerres i les seves conseqüències.

El contingut per 6è de primària serà reduït A 50 minuts 
👉PDF CONTINGUT
🎦VIDEO PRESENTACIÓ


CONTINGUTS PER ALUMNES DE SECUNDÀRIA I BATXILLERAT (i especial per 6È de PRIMÀRIA)
MALEïDES LES GUERRES (I AQUELL QUI LES VA FER)

👉Tot el contingut d’aquest espectacle permet fer reflexions genèriques i concretes, a priori i a posteriori.
Hi ha molts continguts a més dels pròpiament antibel·licistes, que es poden treballar amb l’excusa de l’espectacle, us en posem exemples d egenèrics, i després seguint el guió de l’espectacle, us en  proposem alguns, segur que vosaltres en trobeu més. Sobretot recomanem preguntar-los. Que siguin ells qui diuen què els fa pensar, què pensen
*Us animem a entrar-hi a fons, a fer que els mateixos alumnes us diguin què en pensen, què senten, què els suggereix, hi ha uns conceptes que es repeteixen  durant l’espectacle: NATURALESA, INFÀNCIA, DOLOR,  AMOR, DESTRUCCIÓ, RESILIÈNCIA, INJUSTICIA,  i, sobretot a fer la reflexió final, la més necessària, la que ells mateixos hauran de protagonitzar algun dia: com es pot construir un món millor?

Aquests són els diferents aspectes que tractem seguint el guió de l’espectacle, us proposem DIVERSES reflexions

L’ESPECTACLE TEMA A TEMA
      1.       Text: ARRELS- de Iolanda Barenys
Introducció a l’espectacle i a la seva raó de ser: permetrà reflexionar sobre diferents aspectes de la cultura de pau, com ara les paraules  i per extensió la cultura, el saber, la informació, parlar, escoltar, escriure, llegir, poden evitar les guerres?  Els infants i la naturalesa són la demostració que la Guerra, la destrucció, la barbàrie i la mentida no haurien de ser la forma natural de resoldre conflictes? Créixer i estimar-se per damunt d’odiar i destruir?

     2.       Cançó: DOS ANÒNIMS - Autor Anònim música: Ovidi Montllor.
Poemes medievals anònims. La Guerra, anar a la guerra, guanyar i perdre, Les metàfores amb la naturalesa com a protagonista.

      3.       Poema: EL DORMENT DE LA VALL- d’Arthur Rimbaud traducció de Tomàs Martí
Un cop més la naturalesa esplendorosa , contraposada a la mort. Metàfores i bellesa de paraules, bellesa de la naturalesa, horror de la mort. Un clàssis francès Rimbaud, les guerres  a Europa, Ia i IIa guerra mundial.

      4.       Cançó EL SOLDADET – lletra i música dels Manel
La famosa cançó dels Manel, permet visualitzar un jove que de cop se sent immers enmig d’una guerra, en ser tocat de mort pensa en la mare i en la companya. L’amor com a contraposició a la mort, al sense sentit que és la Guerra.

      5.       Poema: DOLORS- de Lali Barenys. Música Carles Beltran.
El dolor de perdre un fill. La bogeria davant la incomprensió i la injustícia. I també, sobretot, la resiliència, quan fas del dolor l’arma de supervivència.

     6.       Cançó : DÍAS Y FLORES lletra i música de Silvio Rodriguez
Un cop més la naturalesa, l’espai de llibertat, on escapar quan la ràbia i la injustícia són difícils de suportar. Les metàfores. Silvio Rodriguez com a cantautor, el cas de CUBA.

      7.       Poema: VAIG GUARDAR SILENCI de Martin Niemöller
Un poema senzill i clar, escrit contra el feixisme, i, sobretot, contra la impassibilitat davant les vulneracions i injustícies. Quina ha de ser l’actitud? Com denunciar o desobeir, com delatar, com reclamar.

     8.       Cançó- CAPTURA- de W.H. Auden- traducció Salvador Oliva , música Carles Beltran 3 minuts
Per explicar més be el poema anterior, aquets clàssic d’Auden, veig els soldats que es van acostant, veuen els meus veïns, miren a tothom i no detenen a ningú, no entenc perquè s’acosten,  a qui busquen? Finalment és a mi a qui vénen a buscar, no als altres. Sempre penso que no sóc jo el responsable? Penso que els altres s’ho mereixen?

    9.       Cançó - ELS POETES de Luis Aragon, música Jean Ferrat, traducció i adaptació de Josep Maria Espinàs
Aquesta chanson francesa també torna a la metàfora de la cançó, el poema, com a salvació. El desesper sanat amb la música i la paraula.
   
     10.   intercalada amb Text EXILI D’OVIDI -de Vicent Andrés Estellés
Un escrit dur i sec, en què el poeta explica la matinada de la seva detenció. Subjacent el  Franquisme de rerefons, escrit en valencià.
     
     11.   Poema: CORRANDES D’EXILI -de Joan Oliver Música de Carles Beltran
Les famoses corrandes explicant l’exili del poeta Pere Quart. Els exilis. Allunyar-se. Exili polític, social  econòmic.

      12.   Text : VIATGE- de Iolanda Barenys
Text escrit expressament per aquest espectacle, en què comença el periple de 5 nens d’un poblet a la vora d el’Ebre, fugint de la guerra cap al Pirineu, i es transforma en 5 nens sirians fugin de la guerra cap a Europa que serà la seva salvació. Símil entre la nostra guerra i la guerra d’avui. On fugien els nostres avis, com els van rebre, on fugen ara, com els rebem. Som conscients de l’èxode massiu que hi va haver també aquí? Dels camps de refugiats d’argelers etc.... La Batalla de l’Ebre, la lleva del biberó, les mares fugint amb els infants. Un altre cop els infants.

      13.   Cançó: EL DIA QUE EL VAIXELL VINDRÀ lletra i música de Bob Dylan, adaptació Grup de Folk.
Bob Dylan va escriure aquesta cançó per reivindicar que algun dia arribarà la llibertat, podrem actuar i ser lliures. Bob Dylan i la cançó combatent, la poesia com a eina de construcció de pau. Bob Dylan el poeta Nobel.

     14.   Text : MAR a partir de testimoni de Metges sense Fronteres ,versió inicial de Jordi Coca adaptada per Lali Barenys (final Cançó popular : El mariner)
Testimoni d’una cooperant de Metges sense Fronteres en un rescat a alta mar, els refugiats que busquen arribar a Europa. Molts moren pel camí.
Per què no els acollim? Perquè els deixem morir al mar? Com s’atreveixen a pujar en aquestes embarcacions? Els nens, un altre cop els nens. La cooperació, les ONG.
Aquest text està versionat per nosaltres, ja que també introdueix un element: la música i les cançons com a eines de rescat, d’amor, de pau, la cultura, la llengua. El treball antropològic de les ONG per cuidar més enllà de la salut, les persones que rescaten. Les cançons també ajuden a sobreviure.
La música popular.

    15.   Poema: XXIX de MORE POEMS d’A.E.Housman, traducció Jordi Cornudella
La gran pregunta: Què hagués passat si jo m’hagués negat a anar a la guerra, els meus companys són morts, jo no. No vaig voler ser l’home que em deien que havia de ser, però vaig fugir.

      16.   Cançó EL DESERTOR lletra i música de Boris Vian, traducció Tomàs Martí.
Molt coneguda cançó, el desertor que es nega a anar a matar gent.
Per què? Què faríeu vosaltres? Què passa si es desobeeix? Si ho fa un de sol? Si ho fan molts? El moviment antimili al nostre país. Van anar a presó? Van aconseguir deixar de fer la mili?
Els exèrcits. Per què serveixen? Professionals? Obligatoris? Joves amb armes...

      17.   Text :CONTINGÈNCIA de Jordi Solà
Trobar-se cara a cara amb qui et vol matar. Qui té el poder de decidir matar-te, o de decidir no fer-ho. Decidir.

     18.   Text : LA DONA DEL CONGO de Laura Freijoo.  (música final MARETA MARETA cançó popular, adaptació Carles Beltran)
👉El text més dur de tot l’espectacle, per això per a 6è de primària, a no ser que ho demaneu, no el farem.  En canvi el considerem indicat per tenir reflexions sobre la condició humana. Un text escrit expressament per l’espectacle, a partir de l’experiència viscuda i explicada per una cooperant, la laura n’ha fet un llarg poema en què s’explica la perversitat i la maldat més gran a a què es pot arribar: la tortura. Una dona segrestada i humiliada en mans dels rebels, el dolor físic. L’horror, els fills.  El dolor als altres, quin bé propi pot suposar? Salvatges o civilitzats? L’empatia. La dona, el cos de la dona com a camp de batalla. Les dones a les guerres, víctimes i trofeus.

     19.   Cançó Serenata para la tierra de uno, lletra i música : Maria Helena Walsh. Traducció : Carles Beltran i Lali Barenys
L’amor com a oasi de pau, amor vull viure en el teu cor.
Estimar i no odiar.  Estimar bé. L’assossec, la calma, el benestar, l’amor.

      20.   Poema :  PENSA-HO Günter Eich, traducció Feliu Formosa. Música Carles Beltran
Autor famós alemany, després dels desastres d eles guerres mundials, del feixisme, ens fa reflexionar sobre quin és el paper de cadascú de nosaltres en aquest món, som responsables del que passa al nostre costat? I dle que passa a 10000 Km també? Tots som un sol món, tota la geografia, tot el món, no és lluny, és aquí dins, al cor de cadascú. Involucrar-se, lluitar pacíficament...

      21.   Poema: L’ESPILL DE BRONZE de Jordi Solà
Petit poema, quatre paraules: què caracteritza algú disposat a matar? La indiferència. Ës a dir la falta d’empatia. Reflexionem sobre lL’alteritat com a bé necessari per construir la pau.

     22.   Cançó: RAONS QUE RIMEN lletra i música de John Denver, adaptació Falsterbo
    De nou les flors i els infants per germanes i germans, la poesia i la música  com a eina de construcció, per fer un món millor.  Per trobar la llibertat.


FINALMENT també us recordem aquestes possibilitats de treball, vinculades a l’espectacle

*El contingut poètic i la importància expressa que es vol donar a la paraula, permeten treballar la pròpia poesia (metàfores, al·literacions, el·lipsis etc) i la manera d’explicar i emocionar, de transmetre missatges a través de la paraula.

*Així mateix considerem la música un element clau, de quina manera comunica? Quines emocions desperta? Quan hem sentit, què hem sentit? Com afecta la música les situacions íntimes? I les col·lectives?

*Les emocions, l’educació emocional, l’espectacle ens ha commogut en algun moment? ens ha tocat? On? quan? El què? Què veiem a la tv en el nostre dia a dia? Veiem imatges terribles? Ens anestesiem per oblidar-les? Ens han de commoure? Ens hem de posar cuirassa? O hem d’oblidar-les? Es millor no veure-ho?

*A partir d’aquí també podeu treballar amb els alumnes sobre el propi ritual de l’espectacle, què es la catarsi? Què significa sentir en grup? Quan es bo o quan cal la intimitat? Què aporta, què suma, estar tots junts sentint alhora? Sentim el mateix?


***

Espectacle PER Grups escolars
Aquells que decidiu tirar endavant si ho voleu us faríem arribar els textos complerts.
Els que treballeu amb EDEBé a 6è de primària us trobareu un parell de pàgines a LLENGUA sobre el nostre espectacle. En faríem una versió reduïda.
El CD que tenim gravat no conté tot el material de l’espectacle. Conté la història que en els casos de 6è de Primària valoraríem si cal fer-lo o no, donada la duresa de les imatges que s’hi expliquen.

👉Envieu un correu a maleïdeslesguerres@gmail.com 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada