Maleïdes les guerres (i aquell qui les va fer) són poesies, històries, cançons, música i melodies per denunciar les guerres i les seves conseqüències.
El contingut per 6è de primària serà reduït A 50 minuts
👉PDF CONTINGUT
🎦VIDEO PRESENTACIÓ
CONTINGUTS PER ALUMNES DE SECUNDÀRIA I BATXILLERAT (i especial
per 6È de PRIMÀRIA)
MALEïDES LES GUERRES (I AQUELL QUI LES VA FER)
👉Tot el
contingut d’aquest espectacle permet fer reflexions genèriques i concretes, a
priori i a posteriori.
Hi ha molts
continguts a més dels pròpiament antibel·licistes, que es poden treballar amb l’excusa
de l’espectacle, us en posem exemples d egenèrics, i després seguint el guió de
l’espectacle, us en proposem alguns,
segur que vosaltres en trobeu més. Sobretot recomanem preguntar-los. Que siguin
ells qui diuen què els fa pensar, què pensen
*Us animem a
entrar-hi a fons, a fer que els mateixos alumnes us diguin què en pensen, què
senten, què els suggereix, hi ha uns conceptes que es repeteixen durant l’espectacle: NATURALESA, INFÀNCIA,
DOLOR, AMOR, DESTRUCCIÓ, RESILIÈNCIA,
INJUSTICIA, i, sobretot a fer la
reflexió final, la més necessària, la que ells mateixos hauran de protagonitzar
algun dia: com es pot construir un món millor?
Aquests són
els diferents aspectes que tractem seguint el guió de l’espectacle, us proposem
DIVERSES reflexions
L’ESPECTACLE
TEMA A TEMA
1.
Text: ARRELS- de Iolanda Barenys
Introducció
a l’espectacle i a la seva raó de ser: permetrà reflexionar sobre diferents
aspectes de la cultura de pau, com ara les paraules
i per extensió la cultura, el saber, la informació, parlar, escoltar, escriure,
llegir, poden evitar les guerres? Els
infants i la naturalesa són la demostració que la Guerra, la destrucció, la
barbàrie i la mentida no haurien de ser la forma natural de resoldre
conflictes? Créixer i estimar-se per damunt d’odiar i destruir?
2.
Cançó: DOS ANÒNIMS - Autor Anònim música: Ovidi
Montllor.
Poemes medievals
anònims. La
Guerra, anar a la guerra, guanyar i perdre, Les metàfores amb la naturalesa com
a protagonista.
3.
Poema: EL DORMENT DE LA VALL- d’Arthur Rimbaud traducció
de Tomàs Martí
Un cop més
la naturalesa esplendorosa , contraposada a la mort. Metàfores
i bellesa de paraules, bellesa de la naturalesa, horror de la mort. Un clàssis
francès Rimbaud, les guerres a Europa,
Ia i IIa guerra mundial.
4.
Cançó EL SOLDADET – lletra i música dels Manel
La famosa
cançó dels Manel, permet visualitzar un jove que de cop se sent immers enmig d’una
guerra, en ser tocat de mort pensa en la mare i en la companya. L’amor
com a contraposició a la mort, al sense sentit que és la Guerra.
5.
Poema: DOLORS- de Lali Barenys. Música Carles
Beltran.
El
dolor de perdre un fill. La bogeria davant la incomprensió i la injustícia. I també,
sobretot, la resiliència, quan fas del dolor l’arma de supervivència.
6.
Cançó : DÍAS Y FLORES lletra i música de Silvio
Rodriguez
Un cop més
la naturalesa, l’espai de llibertat, on escapar quan la ràbia i la injustícia
són difícils de suportar. Les
metàfores. Silvio Rodriguez com a cantautor, el cas de CUBA.
7.
Poema: VAIG GUARDAR SILENCI de Martin Niemöller
Un poema
senzill i clar, escrit contra el feixisme, i, sobretot, contra la
impassibilitat davant les vulneracions i injustícies. Quina
ha de ser l’actitud? Com denunciar o desobeir, com delatar, com reclamar.
8.
Cançó- CAPTURA- de W.H. Auden- traducció
Salvador Oliva , música Carles Beltran 3 minuts
Per explicar
més be el poema anterior, aquets clàssic d’Auden, veig els soldats que es van
acostant, veuen els meus veïns, miren a tothom i no detenen a ningú, no entenc
perquè s’acosten, a qui busquen? Finalment
és a mi a qui vénen a buscar, no als altres. Sempre penso que no sóc jo el responsable? Penso
que els altres s’ho mereixen?
9.
Cançó - ELS POETES de Luis Aragon, música Jean
Ferrat, traducció i adaptació de Josep Maria Espinàs
Aquesta chanson
francesa també torna a la metàfora de la cançó, el poema, com a salvació. El
desesper sanat amb la música i la paraula.
10. intercalada amb Text EXILI D’OVIDI -de Vicent Andrés Estellés
Un escrit
dur i sec, en què el poeta explica la matinada de la seva detenció. Subjacent
el Franquisme de rerefons, escrit en valencià.
11. Poema: CORRANDES D’EXILI -de Joan Oliver Música de Carles Beltran
Les famoses
corrandes explicant l’exili del poeta Pere Quart. Els exilis. Allunyar-se. Exili polític, social econòmic.
12.
Text : VIATGE- de Iolanda Barenys
Text escrit
expressament per aquest espectacle, en què comença el periple de 5 nens d’un
poblet a la vora d el’Ebre, fugint de la guerra cap al Pirineu, i es transforma
en 5 nens sirians fugin de la guerra cap a Europa que serà la seva salvació. Símil
entre la nostra guerra i la guerra d’avui. On fugien els nostres avis, com els
van rebre, on fugen ara, com els rebem. Som conscients de l’èxode massiu que hi
va haver també aquí? Dels camps de refugiats d’argelers etc.... La Batalla de l’Ebre,
la lleva del biberó, les mares fugint amb els infants. Un altre cop els
infants.
13.
Cançó: EL DIA QUE EL VAIXELL VINDRÀ lletra i
música de Bob Dylan, adaptació Grup de Folk.
Bob Dylan va
escriure aquesta cançó per reivindicar que algun dia arribarà la llibertat,
podrem actuar i ser lliures. Bob
Dylan i la cançó combatent, la poesia com a eina de construcció de pau. Bob
Dylan el poeta Nobel.
14.
Text : MAR a partir de testimoni de Metges sense
Fronteres ,versió inicial de Jordi Coca adaptada per Lali Barenys (final Cançó
popular : El mariner)
Testimoni d’una
cooperant de Metges sense Fronteres en un rescat a alta mar, els refugiats que
busquen arribar a Europa. Molts moren pel camí.
Per què no els acollim? Perquè els deixem morir al mar? Com s’atreveixen a pujar en aquestes embarcacions? Els nens, un altre cop els nens. La cooperació, les ONG.
Aquest text està versionat per nosaltres, ja que també introdueix un element: la música i les cançons com a eines de rescat, d’amor, de pau, la cultura, la llengua. El treball antropològic de les ONG per cuidar més enllà de la salut, les persones que rescaten. Les cançons també ajuden a sobreviure.
La música popular.
Per què no els acollim? Perquè els deixem morir al mar? Com s’atreveixen a pujar en aquestes embarcacions? Els nens, un altre cop els nens. La cooperació, les ONG.
Aquest text està versionat per nosaltres, ja que també introdueix un element: la música i les cançons com a eines de rescat, d’amor, de pau, la cultura, la llengua. El treball antropològic de les ONG per cuidar més enllà de la salut, les persones que rescaten. Les cançons també ajuden a sobreviure.
La música popular.
15.
Poema: XXIX de MORE POEMS d’A.E.Housman,
traducció Jordi Cornudella
La
gran pregunta: Què hagués passat si jo m’hagués negat a anar a la guerra, els
meus companys són morts, jo no. No vaig voler ser l’home que em deien que havia
de ser, però vaig fugir.
16.
Cançó EL DESERTOR lletra i música de Boris Vian,
traducció Tomàs Martí.
Molt
coneguda cançó, el desertor que es nega a anar a matar gent.
Per
què? Què faríeu vosaltres? Què passa si es desobeeix? Si ho fa un de sol? Si ho
fan molts? El moviment antimili al nostre país. Van anar a presó? Van
aconseguir deixar de fer la mili?
Els
exèrcits. Per què serveixen? Professionals? Obligatoris? Joves amb armes...
17.
Text :CONTINGÈNCIA de Jordi Solà
Trobar-se
cara a cara amb qui et vol matar. Qui té el poder de decidir matar-te, o de
decidir no fer-ho. Decidir.
18.
Text : LA DONA DEL CONGO de Laura Freijoo.
(música final MARETA MARETA cançó popular, adaptació Carles Beltran)
👉El
text més dur de tot l’espectacle, per això per a 6è de primària, a no ser que
ho demaneu, no el farem. En canvi el
considerem indicat per tenir reflexions sobre la condició humana. Un text
escrit expressament per l’espectacle, a partir de l’experiència viscuda i
explicada per una cooperant, la laura n’ha fet un llarg poema en què s’explica
la perversitat i la maldat més gran a a què es pot arribar: la tortura. Una
dona segrestada i humiliada en mans dels rebels, el dolor físic. L’horror, els
fills. El dolor als altres, quin bé
propi pot suposar? Salvatges o civilitzats? L’empatia. La dona, el cos de la
dona com a camp de batalla. Les dones a les guerres, víctimes i trofeus.
19.
Cançó Serenata para la tierra de uno, lletra i
música : Maria Helena Walsh. Traducció : Carles Beltran i Lali Barenys
L’amor com a oasi de pau, amor
vull viure en el teu cor.
Estimar i no odiar. Estimar bé. L’assossec, la calma, el benestar, l’amor.
Estimar i no odiar. Estimar bé. L’assossec, la calma, el benestar, l’amor.
20.
Poema : PENSA-HO Günter Eich, traducció
Feliu Formosa. Música Carles Beltran
Autor famós
alemany, després dels desastres d eles guerres mundials, del feixisme, ens fa
reflexionar sobre quin
és el paper de cadascú de nosaltres en aquest món, som responsables del que
passa al nostre costat? I dle que passa a 10000 Km també? Tots som un sol món,
tota la geografia, tot el món, no és lluny, és aquí dins, al cor de cadascú. Involucrar-se,
lluitar pacíficament...
21.
Poema: L’ESPILL DE BRONZE de Jordi Solà
Petit poema,
quatre paraules: què
caracteritza algú disposat a matar? La indiferència. Ës a dir la falta d’empatia.
Reflexionem sobre lL’alteritat com a bé necessari per construir la pau.
22.
Cançó: RAONS QUE RIMEN lletra i música de John
Denver, adaptació Falsterbo
De nou les flors i els infants per germanes i germans, la poesia i la música com a eina de construcció, per fer un món millor. Per trobar la llibertat.
De nou les flors i els infants per germanes i germans, la poesia i la música com a eina de construcció, per fer un món millor. Per trobar la llibertat.
FINALMENT també us
recordem aquestes possibilitats de treball, vinculades a l’espectacle
*El
contingut poètic i la importància expressa que es vol donar a la paraula,
permeten treballar la pròpia poesia (metàfores, al·literacions, el·lipsis etc)
i la manera d’explicar i emocionar, de transmetre missatges a través de la
paraula.
*Així mateix
considerem la música un element clau, de quina manera comunica? Quines emocions
desperta? Quan hem sentit, què hem sentit? Com afecta la música les situacions
íntimes? I les col·lectives?
*Les
emocions, l’educació emocional, l’espectacle ens ha commogut en algun moment? ens
ha tocat? On? quan? El què? Què veiem a la tv en el nostre dia a dia? Veiem imatges
terribles? Ens anestesiem per oblidar-les? Ens han de commoure? Ens hem de
posar cuirassa? O hem d’oblidar-les? Es millor no veure-ho?
*A partir d’aquí
també podeu treballar amb els alumnes sobre el propi ritual de l’espectacle, què
es la catarsi? Què significa sentir en grup? Quan es bo o quan cal la
intimitat? Què aporta, què suma, estar tots junts sentint alhora? Sentim el
mateix?
***
Espectacle PER
Grups escolars
Aquells que
decidiu tirar endavant si ho voleu us faríem arribar els textos complerts.
Els que
treballeu amb EDEBé a 6è de primària us trobareu un parell de pàgines a LLENGUA
sobre el nostre espectacle. En faríem una versió reduïda.
El CD que
tenim gravat no conté tot el material de l’espectacle. Conté la història que en
els casos de 6è de Primària valoraríem si cal fer-lo o no, donada la duresa de
les imatges que s’hi expliquen.
👉Envieu un correu a maleïdeslesguerres@gmail.com
👉Envieu un correu a maleïdeslesguerres@gmail.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada